Week 3 in Australië - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Cynthia - WaarBenJij.nu Week 3 in Australië - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Cynthia - WaarBenJij.nu

Week 3 in Australië

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

19 Oktober 2015 | Australië, Tamworth

Maandag
Om 9 uur 's ochtends moest ik voor het hostel klaarstaan om naar de boerderij gebracht te worden. Ik dacht dat er ongeveer en groep van 5 - 10 personen zou zijn, maar het bleek een zeer kleine groep te zijn deze week.. Alleen ik en twee Duitse jongens.. Normaal gesproken haalt degene van de farm de mensen altijd met een bus op, maar omdat we nu maar met drie personen waren, kwam hij met de auto. Wel zo comfertabel.. De eerste helft van de rit was gewoon op een verharde weg en de rest was en mix van zand en stenen. Echt de middel of nowwhere. Heuvel op, heuvel af, scherpe bochten, schapen op de weg die wegrenden alsof hun leven er vanaf hing waneer wij aankwamen sjeesen! De rit erheen was echt wel bijzonder haha. Ook geen bereik voor onze mobiele telefoons, maar dat had ik op surfkamp ook niet, dus dat went snel.
Op plek van bestemming aangekomen was het kampvuur al aan en kregen we, na het droppen van onze spullen, uitleg over de week.
Omdat de meesten mensen die deelnemen aan dit programma beginners zijn (wat paarden betreft) kregen we uitleg over het verzorgen en opzadelen van de paarden. Nadat we en paard voor de week toegewezen hadden gekregen en de paarden gezadeld hadden, konden we naar de 'arena' (rijbak) om de basisvaardigheden te oefenen. Daarna gingen we een buitenrit van dik 2 uur maken. Heuvels op en af (en STEIL) , tussen en over stenen en paden wat je eigenlijk geen paden kunt noemen... Maar het was onwijs mooi om de omgeving daar zo te verkennen te paard!
Na de rit natuurlijk weer afzadelen en de paarden terug brengen naar het land. Wat gepingpond met de jongens, maar dat contact was ook wel een beetje het enige contact dat ik met ze had.. Ze praatten veel Duits met elkaar, ook als ik er bij was en waren verder niet heel erg geinteresseerd ofzo..
Ondertussen waren mijn voeten niet zo blij met het boerderij gebeuren omdat ik weet dichte schoenen aanmoest. De wond op mijn ene voet, precies op die grote knokkel van mij, was geinfecteerd geraakt en genas nog niet zo goed als het moest..
Na het diner zaten we (staff en ik) nog gezellig om het kampvuur en genoot ik lekker van de rust op de boerderij.

Dinsdag
Vandaag begonnen we de dag, na het ontbijt natuurlijk, met de paarden ophalen. Omdat het land waar ze in staan zo groot is, reden we er met de truck/auto heen en liepen we met de paarden aan de hand terug. Bij de 'tuig/poetsplaats'  aangekomen poetsten en zadelden we ons paard.
Tim, de eigenaar van de farm, ging in de 'arena' (rijbak) een demonstratie/informatie geven over natural horsemanship en liet wat dingen daarvan zien. Daarna kregen we een 'demo' over het bekappen van de hoeven. Sommige termen zijn een beetje ingewikkeld in het Engels, maar omdat ik het algemene er al wel over wist snapte ik het nog wel. Ik mocht ook proberen een stukje hoef te raspen! Heel leuk natuurlijk, maar ik was ook wel een beetje bang er te veel af te halen.. Maar het ging helemaal goed ;P
Na de paardendingetjes was het tijd voor wat anders.
Lassoeën en whip cracking! Het lassoeën oefenden we eerst op palen met koeien schedels eraan. Ik had geen idee wat ik aan het doen was; ik gooide maar wat en op een één of andere manier lukte het ook nog een heel aantal keer! Whoepakee! Donderdag gaan we het bij echte koeien/kalveren doen!
Na de lunch was het eindelijk tijd om op de paarden te stappen! We gingen de schapen binnenhalen van de grote wei naar een kleiner afgezet stukje. Tim liet eerst twee honden los om de kudde uit de vallei te halen en daarna namen wij het met de paarden over. Echt super cool om te zien hoe goed die honden luisteren en weten wat ze moeten doen! Ze zijn natuurlijk klein en supersnel dus die klus was zo geklaard. Wij waren met z'n 8-en (incl. staff) ongeveer en vormden de vorm van een hoefijzer om de schapen heen om ze in goede banen te leiden.
Toen ze binnen de hekken waren, mochten we een schaap vangen. Wie het laatste een schaap heeft, moest een drankje voor hem kopen vanavond zei Tim.. Dus wij op die schapen afrennen zodra wat dat hoorden, en dankzij hun flinke vacht wol had ik er redelijk snel één te pakken! We checkten de schapen op leeftijd en gezondheid en daarna namen we een schaap mee om te gaan scheren.
En ik heb ook een stukje geschoren!
Daarna gingen we wat Parreli horsemanship games oefenen met onze paarden en wat 'faster riding' doen. Omdat ik al ervaring had met paardrijden, mocht ik zelf draven en galopperen in plaats van alleen draven. Maar het galopperen voelde zo gek en anders dan ik gewend ben! Normaal gesproken reed ik redelijk grote paarden, met twee handen aan de teugels, is aan de teugel lopen belangrijk en rijden we nette gangen. Maar nu met 1 hand aan de teugels, is aanleuning en netjes lopen niet belangrijk. En kleinere paarden, geen mooie dressuurzadels en neusriemen aan de hoofdstellen..
Het rijden op een andere manier is wel even wennen, maar het voelt wel heel relaxed en cowboyachtig!
Ter voorbereiding op de barrelrace competition die we vrijdag hebben, gingen we een ronde barrelrace oefenen. We moesten en achtvormig figuur rijden om twee banden en daarna in een recht lijn naar de 'barrel', daar om heen en dan weer in een rechte lijn terug. En dan zo snel mogelijk natuurlijk. Het is echt super leuk om voor die rechte lijn de teugels los te gooien en je paard in gallop d'r op af te laten rennen om vervolgens weer flink af te remmen, bocht te maken en daarna weer in galop terug sjeesen! En natuurlijk had ons team gewonnen..... ;P
 

Op woensdag brachten we als eerst de schapen, te paard natuurlijk, weer terug naar de weide. En als ik zeg weide, bedoel ik niet een gewoon groot groen vlak weiland, maar bedoel ik een onwijs groot stuk  heuvelig land met allemaal soorten bomen, planten en verschillende soorten grond.
Daarna hadden we weer een natural horsemanship demo/les, maar deze hebben we wat eerder moeten stoppen vanwege de vliegenplaag die niet draagelijk meer was..
Toen was het tijd voor 'weeding pastures'. Onkruid weghalen in het land dus.. Van de overheid moet iedere eigenaar zijn land bijhouden, zo niet dan kan je een flinke boete krijgen.. Maar het gaat vooral om grote planten of beginnende boompjes die we moesten af knippen (met zo'n groot ding) en een goedje op de stengel moesten smeren die de plant verder doodde.
Daarna hadden we een picknick op één van de heuveltoppen.
Na de lunch was het tijd voor 'fencing'. Het was een super mooie rit (met de auto) naar de plek van bestemming! Koeien op de 'weg', herten, langs 'the creeck', lizzards, kangaroos, hele grote rotsen en weer super steile stukken! Zo mooi!! Het hek dat wij gingen repareren/onderhouden was ook op een heel steil stuk, dus het was de hele tijd de heuvel op en af lopen... Ook moest je oppassen dat je niet uitgleed, omdat de steentjes het zo glibberig maakten.. Aan het eind van de middag waren we kapot!
Daarom heb ik voor het diner nog even gechilld bij 'the dam' (water plas) en van de zonsondergang genoten.

Donderdag
Vandaag natuurlijk ook weer de paarden ophalen, opzadelen en wat parreli games doen in de arena met ons paard. Hierna was het tijd voor 'cow mustering'! Het eerste deel van de rit, reden we met z'n allen, maar bij de paddock aangekomen werden we in drieeen gesplitst omdat de paddock zo onwijs groot. Ik ging met Tim en de twee honden naar het allerhoogste punt van de omgeving leek het wel. Want op elk gedeelte van de paddock kan wel ergens een afgedwaalde koe lopen.. De weg erheen was ook onvoorstelbaar 'rough' en steil. Maar op het hoogste punt aangekomen, was het uitzicht  en super mooi! Hij zei dat je in de verte zelfs Tamworth (city) kon zien liggen. De hoogte van dat punt waar we waren, was ongeveer 1000 meter boven zeeniveau zei hij. *ik wou dat mijn ogen foto's konden nemen....*
Toen we één koe gevonden hadden en de honden die verder naar beneden gejaagd hadden, begon onze klim naar beneden ook. Beneden stonden de anderen en de kudde koeien al te wachten op ons. Nadat wij ook beneden aangekomen waren, dreven we de koeien de hekken binnen. Omdat er een aantal kalfjes gebrandmerkt en gecastreerd moesten worden, moesten we eerst de kalfjes van de moeders scheiden. Leuk klusje om achter de koeien aan te rennen haha! Toen dit alles gebeurd was, hadden we nog een lasso wedstrijdje. Nu mochten we dus oefenen op een echt kalf, maar helaas voor mij had ik nu geen enkele keer raak..
Na het diner werd er aan mij gevraagd of ik 'a ball' als dessert wilde.. In eerste instantie dacht ik 'ehh wat is dat'  maar al snel realiseerde ik mij dat hij de ballen van de, nu gecastreerde, kalferen wilde.... Ik hard nee roepen natuurlijk, maar uiteindelijk heb ik toch 3 mini hapjes geprobeerd.... Ik kan het zelf nog niet geloven dat ik dat gegeten heb, maar het idee is gekker dan hoe het eigenlijk smaakt. Het valt echt heel erg mee ;p

Vrijdag
De laatste dag alweer... Het weer was in de ochtend al super lekker, dus gingen we zwemmen met de paarden! Mijn paard was niet dol enthousiast over dit gebeuren, maar uiteindelijk ging ze toch zwemmen! Daarna heb ik mij even gauw afgespoeld onder de douche, want er stond nog meer op het programma. We hebben in de arena weer wat horsemanship games gespeeld. Zo moesten we bijv. een parcourtje rijden zonder onze teugels te gebruiken. Je zit en je focus is dan eigenlijk al genoeg om je paard voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts te laten gaan :)
Daarna hebben we in het land wat stukken gegaloppeert en dat is natuurlijk het mooiste wat er is!
En toen was het alweer tijd voor de laatste 'games on horseback'... De final barrelrace en een koe najagen in de arena! De koeien stonden in de kleinere roundpen en Tim zocht (te paard) één koe uit en hield die apart. Dan opende iemand het hek van de roundpen en joeg hij de koe de arena in. Vanaf daar was het onze beurt (1 tegelijk)! Zodra de koe binnenkwam liet ik de teugels los en laat je je paard zijn focus op de koe vallen. Het paard gaat dan bijna vanzelf de koe wel achterna, maar het is evengoed nog wel lastig! Want je paard maakt onverwachtse bochten, van galop plotseling tot stilstand enz.. Maar die games waren wel echt super leuk om te doen!
Ik kan niet wachten om dit vaker te doen en te oefenen......want......ik ben gevraagd om op de boerderij te blijven werken! En dat wil ik natuurlijk heel graag!
Maar omdat ik de trein terug naar Sydney en een paar nachten in het hostel al geboekt had, moet ik wel eerst terug naar Sydney. Daarna zal ik weer terug gaan naar Tamworth om daar voor een tijd te blijven! Het is een afgelegen plek zonder bereik, dus 1/2 keer per week als we 'into town' gaan heb ik weer bereik ;P
Maar na de laatste activiteit, brachten we de koeien terug naar het land en hadden we tijd om weer in te pakken en gingen we rond 6 uur naar de 'dichtsbijzijnde pub' om daar te eten. Daarna werden we weer naar het hostel gebracht.


 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Tamworth

Cynthia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 4539

Voorgaande reizen:

25 September 2016 - 24 September 2017

Cyn in New Zealand - land of the Kiwi's!

23 September 2015 - 25 September 2016

Cynthia in Australia!

Landen bezocht: